- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nápad zavedení romštiny na základních školách pro romské děti vyvolává rozporupné reakce. A není se čemu divit. Mezi odborníky, pedagogy a politiky se objevují argumenty související s problematikou výuky Romů. V současné době můžou základní školy vyučovat romštinu jako nepovinný či volitelný předmět.
Je třeba se zamyslet nad tím, zdali by výuka v romštině na základních školách měla skutečně na romské děti pozitivní dopad. TOP 09 nabízí dialog odborníkům, romských organizacím, politikům a učitelům na pedagogických fakultách. TOP 09 si od návrhu slibuje snížení počtu romských dětí, které končí na praktických školách a částečné řešení toho, že některým romským žákům dělá čeština při příchodu na základní školu velké problémy. Podle slov poslankyně Putnové děti přicházející z romského prostředí často nerozumí češtině a první dvě třídy jsou pro ně obtížně překonatelné období, ve kterém se cítí nepřirozeně.
Myšlenka vyučování v romštině mi přijde zajímavá, nicméně se domnívám, že by to nebyl krok správným směrem. Podle mě je důležité věnovat pozornost romským dětem už v předškolním věku. Přechod na základní školu a následné vzdělání v češtině by pak nemusel být pro tyhle děti takový problém. Faktem je, že ne všechny romské děti mají problémy, o kterých opoziční TOP 09 mluví. Příkladem významu mateřských škol může být základní škola v Obrnicích na Mostecku, která má s integraci Romů do společnosti bohaté zkušenosti. Podle slov učitelky, která zde učí, už romské děti romsky neumí. Skoro všichni jsou ze školky a jsou šikovní, nosí pomůcky a mají přehled. A tak by to podle mě mělo být, role mateřských škol je velmi důležitá.
Navrhovaná segregace tříd vyvolává mnoho otázníků. Návrh se nelíbí jak odborníkům, tak politikům. V budoucnu by se nemusel líbit ani romským rodičům, neboť právě jejich děti by touto cectou byly vyčleňovány z běžné populace. A o kvalitě návrhu mě nedokáže přesdvěčit ani příslib, že "speciální třídy" by byly pouze pro prvňáky a druháky, kteří by se poté měly zapojit do běžných tříd. Myslím si, že děti by se naopak měly zapojit do běžného školního života a o nutnosti přizpůsobení na "českou jazykovou kulturu", kterou by děti mohly předávat i dalším členům rodiny jsem přesvědčen. S ohledem na budoucí život romských dětí umožné studium v českém jazyce, a tedy jeho dobrá znalost, lépe navazovat kontakty, využít různé příležitosti a obecně to přispěje k integraci Romů do společnosti.
Co si myslíte o zavedení romštiny na základních školách pro romské děti?
Přeji Vám hezký den,
Lukáš Kotlár