Vyučování v romštině na základních školách

TOP 09 přišla s nápadem vyučovat romské děti na základní škole v romštině. Pokud by byly některé hodiny pouze v romštině, pak by podle slov poslankyně Putnové mohly být třídy oddělené na romskou a neromskou část. Českým jazykem údajně bráníme dětem v době, kdy by se měly rozvíjet. Romština by se podle TOP 09 měla stát "pomocným jazykem" proto, aby romské děti získaly dobrý vztah ke škole. 

Nápad zavedení romštiny na základních školách pro romské děti vyvolává rozporupné reakce. A není se čemu divit. Mezi odborníky, pedagogy a politiky se objevují argumenty související s problematikou výuky Romů. V současné době můžou základní školy vyučovat romštinu jako nepovinný či volitelný předmět. 

Je třeba se zamyslet nad tím, zdali by výuka v romštině na základních školách měla skutečně na romské děti pozitivní dopad. TOP 09 nabízí dialog odborníkům, romských organizacím, politikům a učitelům na pedagogických fakultách. TOP 09 si od návrhu slibuje snížení počtu romských dětí, které končí na praktických školách a částečné řešení toho, že některým romským žákům dělá čeština při příchodu na základní školu velké problémy. Podle slov poslankyně Putnové děti přicházející z romského prostředí často nerozumí češtině a první dvě třídy jsou pro ně obtížně překonatelné období, ve kterém se cítí nepřirozeně. 

Myšlenka vyučování v romštině mi přijde zajímavá, nicméně se domnívám, že by to nebyl krok správným směrem. Podle mě je důležité věnovat pozornost romským dětem už v předškolním věku. Přechod na základní školu a následné vzdělání v češtině by pak nemusel být pro tyhle děti takový problém. Faktem je, že ne všechny romské děti mají problémy, o kterých opoziční TOP 09 mluví. Příkladem významu mateřských škol může být základní škola v Obrnicích na Mostecku, která má s integraci Romů do společnosti bohaté zkušenosti. Podle slov učitelky, která zde učí, už romské děti romsky neumí. Skoro všichni jsou ze školky a jsou šikovní, nosí pomůcky a mají přehled. A tak by to podle mě mělo být, role mateřských škol je velmi důležitá. 

Navrhovaná segregace tříd vyvolává mnoho otázníků. Návrh se nelíbí jak odborníkům, tak politikům. V budoucnu by se nemusel líbit ani romským rodičům, neboť právě jejich děti by touto cectou byly vyčleňovány z běžné populace. A o kvalitě návrhu mě nedokáže přesdvěčit ani příslib, že "speciální třídy" by byly pouze pro prvňáky a druháky, kteří by se poté měly zapojit do běžných tříd. Myslím si, že děti by se naopak měly zapojit do běžného školního života a o nutnosti přizpůsobení na "českou jazykovou kulturu", kterou by děti mohly předávat i dalším členům rodiny jsem přesvědčen. S ohledem na budoucí život romských dětí umožné studium v českém jazyce, a tedy jeho dobrá znalost, lépe navazovat kontakty, využít různé příležitosti a obecně to přispěje k integraci Romů do společnosti. 

Co si myslíte o zavedení romštiny na základních školách pro romské děti?

Přeji Vám hezký den, 

Lukáš Kotlár

 

Autor: Lukáš Kotlár | středa 7.5.2014 15:45 | karma článku: 17,77 | přečteno: 1610x
  • Další články autora
  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
Lukášovi je 22 let, studuje politologii a mezinárodní vztahy v Praze. Pracuje v PR agentuře jako PR Manažer. Věnuje se světu dětských domovů a integraci romské menšiny v Česku. Je držitelem zlatého ocenění vévody z Edinburghu. Také moderuje, cestuje a jeho motto zní: "Ten, kdo dokáže se své nevýhody udělat přednost, ten v životě vyhrál."

Seznam rubrik