Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Romská témata v médiích? Pozor, čtenáři vysílají signál

Ačkoliv nedávný průzkum CVVM ukázal, že Romové jsou až v 80 procentech Čechům nesympatičtí, je zřejmé, že mediální zájem o Romy a témata spojené s nimi, naší společnost rozhodně neopustí. Souhlasím s názorem, že ke zlepšení soužití Čechů a Romů se musí změnit přístup společnosti, jejíž součástí jsou i Romové. A já si myslím, že alespoň z mediálního hlediska, jsme na dobré cestě

Není náhodou, že článek se slovy v titulku jako například Rom, romská nebo romský se může radovat z velké četnosti a čím negativnější je, tím líp. V údajně „rasistickém“  Česku by se to dalo čekat. Jako jeden z mnoha Romů, kterému díky zájmu novinářů a veřejnosti byla věnována pozornost, si však dovolím popsat fenomén, který stojí za pozornost.  

Řeč je o pozitivních příkladech jedinců z romské komunity; příběhy, reportáže a rozhovory s úspěšnými romskými jedinci vyrůstajícími například v dětských domovech, plní obsahy nejrůznějších typů médií. Od těch placené státem, podporované ministerstvy až po ty komerční. Rozhodl jsem se, že zde nebudu jmenovat média, které napomáhají ke zlepšení mediálního obrazu Romů, neboť by jich bylo mnoho a zakomplexovaní čtenáři by se rádi pustili do rozboru zmíněného seznamu, což není úmyslem tohoto článku. Rád bych vyzdvihl skutečnost, se kterou jsem se osobně setkal.

Že pozitivní žurnalistika by stáhla masmédia ke dnu, je fakt. Negativní informace hltají Češi z displejů, monitorů a obrazovek každým dnem, a s nadšením. Ale když se podíváme na reakce na romská témata v pozitivním světle, čtenáři, diváci či posluchači rádií jsou stejně nadšeni, četnost je obrovská a reakce jsou víc než pozitivní, plné podpory, obdivu, respektu a někdy dochází k nabídnutí spolupráce, apod. A ať už z vlastní zkušenosti nebo zkušeností mých přátel, vám to můžu potvrdit.

Domnívám se, že lidé tak vysílají jasný signál. Zájem je, především v romských tématech, o pozitivní žurnalistiku. Nejsem naivní, že obecně kriminální a skandální zpravodajství nebudou číslem 1, ale na adresu novinářů můžu prohlásit a věřím, že pozitivní žurnalistika v tomto oboru bude mezi čtenáři velmi úspěšná.

Samozřejmě připouštím názor, že za „negativní světlo“ v médiích si někteří Romové můžou úplně sami. Lidé však sami při diskuzích a debatách připouští fakt, že k protiromské náladě přispívají i média a myslím, že zcela oprávněně. Dalo by se říct, že vyslaný signál je krůčkem ke zlepšení protiromské nálady v Česku? Podle mě – rozhodně ano.

Děkuji za dočtení až sem. Pokud souhlasíte, sdílejte,lajkujte, pokud ne - napište svůj názor! 

Hezký den!

Lukáš Kotlár                                                                                                                                     

 

Autor: Lukáš Kotlár | pátek 27.3.2015 15:24 | karma článku: 11,80 | přečteno: 1241x
  • Další články autora
  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
Lukášovi je 22 let, studuje politologii a mezinárodní vztahy v Praze. Pracuje v PR agentuře jako PR Manažer. Věnuje se světu dětských domovů a integraci romské menšiny v Česku. Je držitelem zlatého ocenění vévody z Edinburghu. Také moderuje, cestuje a jeho motto zní: "Ten, kdo dokáže se své nevýhody udělat přednost, ten v životě vyhrál."

Seznam rubrik